Widoczność oznacza dostępność domeny po frazach kluczowych niezależnie od pozycji, którą zajmuje wynik na liście wyników wyszukiwania – tłumaczy Kamil Usiądek, porduct manager odpowiedzialny za Google Analytics w firmie Business Sense Agencja SEM. Mówiąc nieco bardziej ogólnie, widoczność strony – często nazywana również dostępnością strony w sieci – to jej „bycie” na liście wyników wyszukiwania dla danych zapytań składanych przez internautów w wyszukiwarce.
Jak sprawdzać widoczność strony?
Widoczność naszej witryny w Internecie możemy zweryfikować przy pomocy różnych narzędzi. Jednym z najpopularniejszych, a jednocześnie najbardziej miarodajnych jest obecnie SEMSTORM. SEMSTORM to narzędzie, które umożliwia kompleksowe planowanie i monitorowanie działań SEO oraz skuteczną optymalizację serwisu i analizę konkurencyjnych stron.
- Widoczność w SEMSTORM
Widoczność weryfikowana przy pomocy SEMSTORM odzwierciedla to, dla jak „szerokiej” publiczności widoczna jest dana witryna internetowa. Do wyliczenia tego parametru program wykorzystuje pozycję słów kluczowych oraz ogólną liczbę wyszukiwań.
- Widoczność w Google
Czasami zdarza się, że strona internetowa jest niewidoczna dla Google i dlatego w ogóle nie pojawia się w wynikach wyszukiwania. Widoczność witryny dla wyszukiwarki Google można sprawdzić, sprawdzając czy dany serwis znajduje się w indeksie Google. W tym celu należy wpisać site:nazwadomeny.pl lub w pole wyszukiwania w Google. Trzeba przy tym uważać, żeby między operatorem „site:” a nazwą domeny nie wstawić spacji.
Dlaczego widoczność witryny jest ważna?
Strony widoczne na dalekich pozycjach w wynikach wyszukiwania dla danego zapytania mają niską widoczność, a więc docierają do niewielkiej publiczności. Analogicznie widoczność stron z pierwszych miejsc wyników wyszukiwania jest określana mianem wysokiej, gdyż te serwisy potencjalnie docierają do szerokiej publiczności. Warto przy tym pamiętać, iż wysoka widoczność strony dla jednej frazy może nie kompensować niskiej widoczności tej samej strony dla innych fraz. Dlatego podejmując działania SEO powinniśmy dążyć do uzyskania jak największej widoczności witryny dla wszystkich istotnych dla niej słów i fraz kluczowych.
Można zatem powiedzieć, że widoczność witryny rozumiana jako jej dostępność dla szerokiej publiczności odgrywa kluczową rolę w procesie sprzedaży towarów i usług. Dzieje się tak, ponieważ nawet najlepiej zaprojektowana i wykonana witryna nie będzie przynosiła zysków, jeśli będzie niewidoczna dla internautów.