Profil na Facebooku – korzyści dla firmy

Coraz więcej firm zaczyna prowadzić profile na portalach społecznościowych, w tym głównie na Facebooku. Największe marki nie szczędzą nakładów finansowych na kampanie social media. Jednak czy tego typu działalność sprawdzi się w każde branży? Jakie korzyści może to przynieść firmie?

W dobie marketingu internetowego posiadanie profilu na Facebooku jest niemalże koniecznością, jednak dużo zależy tutaj od branży i pomysłu. Przede wszystkim należy pamiętać, że nie każde przedsiębiorstwo znajdzie na Facebooku swoją grupę docelową, chyba że zdecyduje się na nietypową akcję marketingową. – Jak wiemy, Facebook jest platformą typowo wizerunkową, nie sprzedażową, co bardzo wiele osób myli. Owszem, portal ten może wspierać sprzedaż, jednak ilość fanów i zaangażowanie może przełożyć się na wyniki przedsiębiorstwa tylko wtedy, kiedy konsekwentnie i długofalowo będziemy prowadzić działania. – tłumaczy Katarzyna Nowakowska, Social Media Manager w firmie Business Sense Agencja SEM.

Czy jest to jednak odpowiednia forma promocji dla każdej marki? Kiedy zadziała ona najskuteczniej? Fanpage na Facebooku jest dobrą opcją szczególnie dla firm, których klientów zrzesza wspólna pasja lub zainteresowania. Przypuszczalnie, jeżeli jest to producent rowerów, wiemy, że jego potencjalni klienci preferują zdrowy tryb życia. Innym przykładem może być producent produktów spożywczych – wiemy, że jego fani będą lubili dobrze zjeść. – Można powiedzieć, że Facebook jest portalem rozrywkowym, a jego użytkownicy szukają atrakcji oraz produktów, które lubią i z którymi się utożsamiają. Dlatego też przedsiębiorstwa sprzedające produkty, na które stale jest zapotrzebowanie, np. towary szybkozbywalne, mają automatycznie większy potencjał marketingowy w social media od firm, które oferują artykuły czy usługi wykorzystywane jednorazowo. – komentuje Katarzyna Nowakowska.

Markowy profil na Facebooku stwarza bardzo wiele możliwości promocji – poprzez angażujące wpisy, cykle postów, różnego rodzaju aplikacje, konkursy, podpięcie zakładek z portali Instagram i Youtube czy nawet zamieszczenie wirtualnego spaceru, aż po standardową reklamę. Aby osiągnąć sukces w mediach społecznościowych należy jednak przyjąć odpowiednią strategię. Jeżeli w firmie nie ma osoby profesjonalnie zajmującej się social media, warto pomyśleć o wsparciu ze strony agencji marketingowej.

Co daje firmie posiadanie fanpage’a? Podstawową korzyścią jest zaistnienie w świadomości potencjalnego konsumentów. Informacje na Facebooku rozchodzą się wirusowo w bardzo szybkim tempie. Niepodważalną zaletą portalu jest też możliwość bezpośredniego kontaktu z firmą poprzez wysłanie prywatnej wiadomości – komunikacja dwukierunkowa. Klienci zdecydowanie bardziej wolą kontaktować się z firmami na Facebooku niż w formularzach kontaktowych na stronie, gdyż mogą tam liczyć na szybką reakcję. – Dzięki profilowi możemy poznać oczekiwania klientów, zadając pytania czy robiąc ankiety, co pomoże firmie lepiej dostosowywać się do ich potrzeb. Stała komunikacja wzmacnia także więź między marką a konsumentem. Poprzez reklamy na Facebooku trafiamy precyzyjnie do docelowej grupy odbiorców – na tym polu portal oferuje coraz więcej możliwości. Dodatkowo, z doświadczenia wiem, że większość moich znajomych szuka informacji o firmie właśnie na Facebooku, uznając go za wiarygodne źródło informacji. – podsumowuje Katarzyna Nowakowska.

Należy jednak pamiętać, że jeśli raz zdecydujemy się na podjęcie tego typu kontaktu z klientami, to nie może on zostać nagle zerwany. Przerwanie komunikacji z fanami oznacza spadek zasięgu organicznego i utratę sympatyków. Tym samym może skutkować nieumiejętne prowadzenie fanpage’a. Jak komentuje Katarzyna Nowakowska: – Zaczynając działania na Facebooku powinniśmy być konsekwentni i regularnie dodawać ciekawe wpisy. W innym przypadku możemy po prostu zanudzić użytkowników przekazami ofertowymi i powielanymi treściami, co nie będzie świadczyć zbyt dobrze o marce.

Ekspert:

Katarzyna Nowakowska Social Media Manager