Pozycjonowanie organiczne kontra kampanie linków sponsorowanych – Jak się skutecznie pozycjonować?

Wielu właścicieli witryn internetowych wciąż żywi błędne przekonanie o niekompatybilności różnych form pozycjonowania stron WWW. Z jakiś względów uważa się, mylnie z resztą, że pozycjonowanie organiczne i kampanie linków sponsorowanych Google AdWords się wykluczają. W rzeczywistości oba te narzędzia współgrają ze sobą umożliwiając osiąganie jeszcze lepszych wyników.

Ale od początku…

Wyniki wyszukiwania Google dzielimy na naturalne i płatne. Te pierwsze są rezultatem pozycjonowania organicznego. Te drugie pochodzą z reklam AdWords.

Pozycjonowanie organiczne to przemyślane i zaplanowane działania, które polegają na optymalizacji kodu strony internetowej i jej treści oraz budowaniu profilu linkowego i zmierzają do osiągnięcia jak najwyższej pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania. Tak rozumiane pozycjonowanie wymaga wprowadzenia wielu zmian, zarówno widocznych, jak i niewidocznych dla użytkownika. Pierwsze dotyczą przede wszystkim modyfikacji zawartości strony – dodania nowych tekstów, nagłówków, linków w menu, stworzenie działu FAQ, itd. Drugie koncentrują się na zmianach w kodzie strony oraz innych działaniach niewidocznych dla użytkownika, takich jak: modyfikacja opisu czy odpowiednie ustawienie przekierowań.

Linki sponsorowane AdWords to zupełnie inny sposób promowania strony internetowej w sieci. Google AdWords to system reklamowy, którego podstawowym zadaniem jest wyświetlanie linków sponsorowanych, a więc linków reklamodawców, nad naturalnymi wynikami wyszukiwania, a czasami pod nimi lub obok nich. Warto również pamiętać o tym, że reklamy AdWords są widoczne także na stronach partnerów w ramach programu Google AdSense.

W przeciwieństwie do pozycjonowania organicznego kampanie Google AdWords przynoszą rezultaty bez konieczności modyfikacji kodu strony i optymalizacji jej treści, co znacząco przyspiesza efekt. Odpowiedni budżet oraz umiejętne przeprowadzenie kampanii może przynieść niemal natychmiastowe rezultaty, również w przypadku nawet najbardziej konkurencyjnych fraz kluczowych. Niestety wiąże się to z wysokimi kosztami, które – w przypadku konkurencyjnych fraz – mogą przekraczać kwotę nawet 100 zł za pojedynczy klik, co nie dla każdego reklamodawcy jest opłacalne.

Organiczne vs. AdWords – wady i zalety

Pozycjonowanie organiczne Kampania AdWords
Koszt kliknięcia w link w wynikach wyszukiwania Brak

Wszystkie koszty ponoszone przez użytkownika są związane z osiągnięciem jak najwyższej pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Zależnie od konkurencyjności danej frazy kluczowej – od kilku dziesięciu groszy do kilkudziesięciu złotych
Optymalizacja kodu strony Niezbędna Niepotrzebna
Optymalizacja treści strony Najczęściej niezbędna Wskazana by otrzymać większy wynik jakości i lepsze efekty kampanii
Zdobywanie linków do promowania serwisu Niezbędne Niepotrzebne
Czas oczekiwania na efekty Od kliku tygodni do kilku miesięcy Natychmiast
Możliwość szybkiej zmiany słów kluczowych przy jednoczesnym zachowaniu na nie wysokich wyników wyszukiwania Nie Tak
Możliwość czasowego wyłączenia/zawieszenia kampanii promocyjnej Nie Tak
Wpływ zmiany algorytmu na wyświetlanie linku w wynikach wyszukiwania Tak Nie
Pozycja w wynikach wyszukiwania po zaprzestaniu działań promocyjnych Pozycja w wynikach będzie systematycznie spadać. Tempo spadku zależy od popularności fraz oraz działań podejmowanych przez strony konkurencyjne. Reklama strony przestanie być wyświetlana, a link zniknie z wyników wyszukiwania.
Widoczność w wynikach wyszukiwania na niepromowane frazy z długiego ogona Tak Nie

Odpowiednia optymalizacja kampanii sprawia, że reklamy są wyświetlane wyłącznie na promowane frazy kluczowe. Obniża to koszt kampanii ale jednocześnie zmniejsza jej zasięg.

Jak skutecznie pozycjonować stronę?

Jak wspomnieliśmy na początku pozycjonowanie organiczne i kampanie linków sponsorowanych Google AdWords to metody komplementarne, i jako takie przynoszą najlepsze rezultaty. – Z perspektywy przedsiębiorstw o bardzo ograniczonym budżecie na reklamę AdWords zawsze będzie mniej opłacalny od pozycjonowania organicznego. Istnieją jednak branże, w których okresowe uruchamianie kampanii linków sponsorowanych naprawdę się kalkuluje. Dotyczy to w szczególności firm działających sezonowo. – tłumaczy Mateusz Kozłowski, kierownik działu pozycjonowania stron internetowych w firmie Business Sense Agencja SEM.

Kiedy jeszcze warto zainwestować w AdWords?

Taką inwestycję warto rozważyć po zmianach algorytmów wyszukiwania, które spowodowały spadki pozycji strony w wynikach wyszukiwania dla naszych najważniejszych słów kluczowych. AdWords to także fantastyczny sposób do promocji ofert krótkoterminowych, z którymi jak najszybciej chcemy dotrzeć do potencjalnego klienta. Dlatego bardzo dobrze sprawdza się w branży turystycznej i w nieruchomościach.