Wielu właścicieli witryn internetowych wciąż żywi błędne przekonanie o niekompatybilności różnych form pozycjonowania stron WWW. Z jakiś względów uważa się, mylnie z resztą, że pozycjonowanie organiczne i kampanie linków sponsorowanych Google AdWords się wykluczają. W rzeczywistości oba te narzędzia współgrają ze sobą umożliwiając osiąganie jeszcze lepszych wyników.
Ale od początku…
Wyniki wyszukiwania Google dzielimy na naturalne i płatne. Te pierwsze są rezultatem pozycjonowania organicznego. Te drugie pochodzą z reklam AdWords.
Pozycjonowanie organiczne to przemyślane i zaplanowane działania, które polegają na optymalizacji kodu strony internetowej i jej treści oraz budowaniu profilu linkowego i zmierzają do osiągnięcia jak najwyższej pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania. Tak rozumiane pozycjonowanie wymaga wprowadzenia wielu zmian, zarówno widocznych, jak i niewidocznych dla użytkownika. Pierwsze dotyczą przede wszystkim modyfikacji zawartości strony – dodania nowych tekstów, nagłówków, linków w menu, stworzenie działu FAQ, itd. Drugie koncentrują się na zmianach w kodzie strony oraz innych działaniach niewidocznych dla użytkownika, takich jak: modyfikacja opisu czy odpowiednie ustawienie przekierowań.
Linki sponsorowane AdWords to zupełnie inny sposób promowania strony internetowej w sieci. Google AdWords to system reklamowy, którego podstawowym zadaniem jest wyświetlanie linków sponsorowanych, a więc linków reklamodawców, nad naturalnymi wynikami wyszukiwania, a czasami pod nimi lub obok nich. Warto również pamiętać o tym, że reklamy AdWords są widoczne także na stronach partnerów w ramach programu Google AdSense.
W przeciwieństwie do pozycjonowania organicznego kampanie Google AdWords przynoszą rezultaty bez konieczności modyfikacji kodu strony i optymalizacji jej treści, co znacząco przyspiesza efekt. Odpowiedni budżet oraz umiejętne przeprowadzenie kampanii może przynieść niemal natychmiastowe rezultaty, również w przypadku nawet najbardziej konkurencyjnych fraz kluczowych. Niestety wiąże się to z wysokimi kosztami, które – w przypadku konkurencyjnych fraz – mogą przekraczać kwotę nawet 100 zł za pojedynczy klik, co nie dla każdego reklamodawcy jest opłacalne.
Organiczne vs. AdWords – wady i zalety
Pozycjonowanie organiczne | Kampania AdWords | |
Koszt kliknięcia w link w wynikach wyszukiwania | Brak
Wszystkie koszty ponoszone przez użytkownika są związane z osiągnięciem jak najwyższej pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania. |
Zależnie od konkurencyjności danej frazy kluczowej – od kilku dziesięciu groszy do kilkudziesięciu złotych |
Optymalizacja kodu strony | Niezbędna | Niepotrzebna |
Optymalizacja treści strony | Najczęściej niezbędna | Wskazana by otrzymać większy wynik jakości i lepsze efekty kampanii |
Zdobywanie linków do promowania serwisu | Niezbędne | Niepotrzebne |
Czas oczekiwania na efekty | Od kliku tygodni do kilku miesięcy | Natychmiast |
Możliwość szybkiej zmiany słów kluczowych przy jednoczesnym zachowaniu na nie wysokich wyników wyszukiwania | Nie | Tak |
Możliwość czasowego wyłączenia/zawieszenia kampanii promocyjnej | Nie | Tak |
Wpływ zmiany algorytmu na wyświetlanie linku w wynikach wyszukiwania | Tak | Nie |
Pozycja w wynikach wyszukiwania po zaprzestaniu działań promocyjnych | Pozycja w wynikach będzie systematycznie spadać. Tempo spadku zależy od popularności fraz oraz działań podejmowanych przez strony konkurencyjne. | Reklama strony przestanie być wyświetlana, a link zniknie z wyników wyszukiwania. |
Widoczność w wynikach wyszukiwania na niepromowane frazy z długiego ogona | Tak | Nie
Odpowiednia optymalizacja kampanii sprawia, że reklamy są wyświetlane wyłącznie na promowane frazy kluczowe. Obniża to koszt kampanii ale jednocześnie zmniejsza jej zasięg. |
Jak skutecznie pozycjonować stronę?
Jak wspomnieliśmy na początku pozycjonowanie organiczne i kampanie linków sponsorowanych Google AdWords to metody komplementarne, i jako takie przynoszą najlepsze rezultaty. – Z perspektywy przedsiębiorstw o bardzo ograniczonym budżecie na reklamę AdWords zawsze będzie mniej opłacalny od pozycjonowania organicznego. Istnieją jednak branże, w których okresowe uruchamianie kampanii linków sponsorowanych naprawdę się kalkuluje. Dotyczy to w szczególności firm działających sezonowo. – tłumaczy Mateusz Kozłowski, kierownik działu pozycjonowania stron internetowych w firmie Business Sense Agencja SEM.
Kiedy jeszcze warto zainwestować w AdWords?
Taką inwestycję warto rozważyć po zmianach algorytmów wyszukiwania, które spowodowały spadki pozycji strony w wynikach wyszukiwania dla naszych najważniejszych słów kluczowych. AdWords to także fantastyczny sposób do promocji ofert krótkoterminowych, z którymi jak najszybciej chcemy dotrzeć do potencjalnego klienta. Dlatego bardzo dobrze sprawdza się w branży turystycznej i w nieruchomościach.