Kluczem do tworzenia stron określanych mianem SEO friendly jest zrozumienie dwóch rzeczy. Po pierwsze Google to tylko algorytm, który nie zna naszej firmy oraz specyfiki jej funkcjonowania. Po drugie SEO to zestaw technik optymalizacyjnych, których zadaniem jest pomóc Google w jak najlepszym zrozumieniu naszej strony i jej głównej tematyki.
Na co zwracać szczególną uwagę tworząc stronę przyjazną SEO?
Strony przyjazne SEO wyróżnia odpowiednia zawartość i jej właściwa organizacja, a także przestrzeganie technicznych aspektów optymalizacji. W związku z powyższym projektując stronę www warto zwrócić szczególną uwagę na:
- JAKOŚĆ TREŚCI
Treści na stronie są skierowane przede wszystkim do użytkownika, a nie robotów Google. Dlatego powinny być oryginalne i interesujące oraz przyjemne w odbiorze. Unikaj nadużywania słów kluczowych i wynikających z tego koszmarków stylistyczno-językowych.
- ORGANIZACJA TREŚCI
Treść na stronie powinna być przejrzysta i dobrze zorganizowana. Nikt nie lubi przedzierania się przez niekończące się elaboraty.
- ODNOŚNIKI
Odwołując się do treści zamieszczonych w innych miejscach na stronie stosuj linkowanie wewnętrzne.
- TREŚCI ZAMIAST GRAFIK
Nagłówki, linki, ważne hasła – wszystko, co określa tematyczność strony i pokazuje Google istotne treści zamieszczaj na stronie w postaci tekstu, a nie grafik.
- AKTUALIZACJE
Bądź aktywny. Publikuj artykuły na swojej stronie www, posty w mediach społecznościowych i blogach eksperckich i linkuj. Google lubi, kiedy regularnie dostarczasz mu nowe treści.
Istotne techniczne aspekty optymalizacji – czyli co?
Strony przyjazne SEO wyróżnia prawidłowa optymalizacja, podczas której zwrócono szczególną uwagę na:
- META TAGI czyli OPIS STRONY WIDOCZNY DLA WYSZUKIWARKI
Powinien być napisany prosto i zawierać jasny przekaz.
- NAGŁÓWKI OD H1 DO H6
Nagłówki H1 – H6 służą do uzyskania tematyczności danej witryny. Odpowiadają również za personalizację danej podstrony, dlatego ich właściwe uzupełnienie jest tak istotnym elementem optymalizacji. Głównym nagłówkiem jest H1 – to tutaj zamieszczamy tytuł podstrony, który jednocześnie powinien być skrótowym opisem jej zawartości. W kolejnych nagłówkach powinniśmy zawrzeć dodatkowe treści hierarchizując je od najważniejszych (w nagłówku H2) po najmniej istotne, ale wciąż ważne (w nagłówku H6).
- CZYTELNE ADRESY URL
Korzystając z sytemu zarządzania treścią CMS upewnijmy się, ze generuje on ładne, a zarazem przyjazne dla użytkownika i robotów Google adresy. Długie ciągi znaków i liczb nie ułatwiają pozycjonowania.
- ŚCIĘŻKĘ POWROTU
Ścieżka powrotu (z angielskiego breadcrumbs) ułatwia i usprawnia poruszanie się nawet po bardzo rozbudowanym serwisie.
- TEKSTU
Wytłuszczenia, kursywa i podkreślenia to narzędzia do formatowania treści, których nie powinieneś unikać. Warto jednak zastąpić popularny znacznik bold <b> xyz </b> znacznikiem strong <strong> xyz </strong>, który pozwala nie tylko zwrócić uwagę użytkowników na istotne treści, ale także robotów Google.
- SITE MAP czyli MAPA STRONY
Bardziej rozbudowane serwisy mogą mieć problemy z indeksacją podstron. Żeby ich uniknąć wyposaż swoją stronę w mapę odnośników.
- NIE TYLKO RESPONSYWNOŚĆ I MOBILNOŚĆ
W dobie stron responsywnych oraz lżejszych wersji mobilnych rozbudowanych serwisów nie zapominaj również o dostosowaniu strony do wymogów najpopularniejszych przeglądarek internetowych. Choć niektórym trudno w to uwierzyć, są na świecie internauci korzystający z innych przeglądarek niż Google e.
- CZAS ŁADOWANIA
Dzisiaj przede wszystkim liczy się czas, również w przypadku ładowania stron www. Internauci często rezygnują z przeglądania danej strony, jeśli ich zdaniem „zamula” albo za długo się ładuje. Zadbaj o to, żeby Twoja strona ładowała się szybko – unikaj zbyt rozbudowanej grafiki, zmiennego tła oraz starych ciężkich czcionek.
- REKLAMY
Jeśli zamieszczasz na swojej stronie reklamy rób to w sposób subtelny i niedrażniący użytkownika. Wyskakujące zewsząd pop-upy, które uniemożliwiają zapoznanie się z oryginalną treścią strony przynoszą skutek odwroty od zamierzonego.
- CZARNE TECHNIKI SEO
Nie zamieszczaj w serwisie ukrytych treści. Ukrywanie na stronie treści dla robotów Google to niedozwolona praktyka pozycjonowania, która w dłuższej perspektywie czasu może wpłynąć na zmniejszenie widoczności Twojego serwisu online. Dbaj o to, żeby użytkownik po wejściu na stronę otrzymał dokładnie taką samą treść jak Google.