Geolokalizacja to narzędzie, które umożliwia prezentowanie danemu użytkownikowi lokalnych wyników dla jego zapytania. W praktyce oznacza że pozycje widoczne na liście wyników wyszukiwania zależą od bieżącej lokalizacji użytkownika identyfikowanej w oparciu o jego adres IP.
Wyszukiwanie lokalne
Google dąży do tego, aby po wpisaniu mniej lub bardziej precyzyjnego zapytania w oknie wyszukiwarki użytkownik uzyskiwał wynik jak najbardziej dopasowany do jego potrzeb. Jednym z dosyć dużych kroków w tym kierunku jest automatyczna geolokalizacja wyników wyszukiwania. – Wcześniej poszukując gabinetu stomatologicznego w Poznaniu użytkownik przebywający aktualnie w mieście musiał wpisać w okno wyszukiwania zapytanie „dentysta Poznań”. . – tłumaczy Kamil Usiądek, porduct manager odpowiedzialny za Google Analytics w firmie Business Sense Agencja SEM. Zmiana w algorytmie sprawia, że niezależnie od poziomu doprecyzowania zapytania na pierwszych pozycjach w wynikach, często wyniki ściśle związane z miastem, w którym aktualnie przebywamy lub jego najbliższą okolicą.
Geolokalizacja a urządzenia mobilne
Internet mobilny powszechnie dostępny z poziomu urządzeń takich jak smartfony i tablety odgrywa istotną rolę w procesie geolokalizacji wyników wyszukiwania. Badania zachowań internautów dowiodły, że zdecydowana większość osób korzystających z Google za pośrednictwem urządzeń mobilnych potrzebuje odpowiedzi na swoją potrzebę tu i teraz. To „tu i teraz” jest niezwykle istotne z perspektywy zapytań o szeroko rozumianą branżę handlowo-usługową.
Geolokalizacja a local SEO
Coraz większa świadomość działania algorytmu geolokalizacji wśród właścicieli witryn internetowych doprowadziła do popularyzacji usługi, którą w branży określa się mianem lokalnego SEO. W odróżnieniu od tradycyjnych form pozycjonowania, lokalne SEO kładzie większy nacisk na działania związane z optymalizacją serwisów pod wyniki wyszukiwania dla klientów z miasta, regionu lub województwa, w którym mieści się siedziba firmy, jej oddział, lokal usługowy czy punkt odbioru towarów. Istotne jest tutaj faktycznie posiadanie fizycznej lokalizacji, w której regularnie są przyjmowani klienci.
Jak zwiększyć widoczność strony w local SEO?
Należy pamiętać o tym, że w aspekcie mechanicznym – optymalizacji strony oraz działań off site – local SEO działa dokładnie tak, jak tradycyjne SEO. Jedyną różnicą jest tutaj kładzenie większego nacisku na lokalny wymiar promocji witryny, co wiąże się z koniecznością ciągłego informowania robotów Google o konkretnym umiejscowieniu firmy oraz obszarze jej działania. Atutem tego rozwiązania jest mniejsza konkurencyjność popularnych fraz kluczowych i możliwość osiągnięcia wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania przy niższych nakładach finansowych, co jest szczególnie opłacalne w przypadku usług, które ze względu na swoją specyfikę muszą być świadczone w konkretnym miejscu. Bardzo dobrym przykładem takich usług są usługi stomatologiczne oraz mechanika samochodowa – nikt z zepsutym samochodem w Krakowie nie będzie szukał mechanika w Gdańsku i odwrotnie.