We współczesnym e-marketingu kolorowe reklamy, wpadające w ucho jingle i wyretuszowane nie do poznania modelki odeszły na drugi plan, ustępując miejsca treści. Treści, która jest unikalna, atrakcyjna, a przede wszystkim wartościowa dla jej odbiorcy, a więc naszego potencjalnego klienta. I choć wszyscy z pewnością nie raz słyszeliśmy o marketingu treści i zgadzamy się z jego założeniami, w branży wciąż zamiast treści króluje nieetyczna praktyka ich kopiowania z innych stron internetowych.
Dlaczego wciąż mamy problem z oryginalnym kontentem?
Wszystko zaczyna się na etapie projektowania i tworzenia stron internetowych. Klienci często nie mają czasu albo pomysłu na przygotowanie oryginalnej treści, a web developerzy – co jest z resztą zrozumiałe – chcą jak najszybciej zamknąć i rozliczyć projekt. Tym sposobem na strony trafiają skreślone na kolanie brudnopisy lub wręcz treści żywcem skopiowane z różnych źródeł, które ktoś kiedyś ma zastąpić treścią docelową. Niestety to „kiedyś” na ogół nie następuje, a strona – niezależnie od tego, ile nas kosztowała – jest praktycznie bezużyteczna.
Drugim problemem są blogi pseudo eksperckie, które zaczęły wyrastać jak grzyby po deszczu, gdy tylko okazało się, że mają pozytywny wpływ na prowadzone działania SEO. Jak sama nazwa wskazuje blog ekspercki jest miejscem, w którym ekspert (często z pomocą copywritera) dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem w określonej dziedzinie. Głównym zadaniem takiego bloga powinno być dostarczanie informacji, udzielanie porad i wyrażanie opinii, tymczasem gros blogów widocznych w sieci to widma duplikujące zawartość innych blogów i naszpikowane słowami kluczowymi do tego stopnia, że ich czytanie sprawia fizyczny ból.
Marketing treści kontra pozycjonowanie – co wybrać?
Dobry kontent w żaden sposób nie przeszkadza pozycjonowaniu, przeciwnie. Strony zawierające oryginalne, a zarazem wartościowe treści o odpowiednim nasyceniu słów kluczowych zdobywają wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania niż witryny, na których przeważają niskiej jakości teksty naszpikowane frazami kluczowymi. – mówi Rafał Mazurkiewicz, Manager SEO w firmie Business Sense Agencja SEM. – Skoro sami nie lubimy, kiedy ktoś robi z nas idiotów możemy z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć, że nasi klienci też tego nie lubią. – dodaje tłumacząc, że nawet najbardziej agresywne praktyki pozycjonerskie nie przełożą się na zyski, jeśli zawartość strony nie przekona potencjalnych klientów.
Czego należy unikać tworząc dobry kontent?
Redagując treści na potrzeby stron internetowych, blogów eksperckich oraz social media pamiętajmy o tym, że adresatami tych treści są przede wszystkim ludzie, a nie roboty Google.
- Unikaj kopiowania treści z innych stron internetowych. Nawet jeśli oferujesz podobne usługi opisz je w oryginalny i wartościowy dla użytkownika sposób. To właśnie ten opis może zadecydować o tym, że użytkownik wybierze Twoją ofertę.
- Unikaj koszmarków gramatycznych i stylistycznych. Powstaje ich szczególnie dużo, kiedy na siłę próbujemy zawrzeć w tekstach zbyt dużo słów i fraz kluczowych. Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania nie przekona potencjalnego klienta do skorzystania z Twojej oferty, zwłaszcza jeśli przedstawisz ją łamaną polszczyzną.
- Unikaj tekstów perswazyjnych. Agresywne teksty sprzedażowe naprawdę odeszły do lamusa. Manipulowanie potencjalnymi klientami zwyczajnie się nie opłaca, ponieważ tacy klienci nigdy nie wracają i nigdy nie polecają.
- Dawaj więcej niż Twoja konkurencja. Bądź zawsze o krok przed konkurentami. Jeśli już ktoś ma powielać opinie lub rady na temat określonych produktów lub usług, niech to będą oni. Ty na bieżąco dziel się z użytkownikami swoją wiedzą i doświadczeniem oraz nowinkami z branży.
- Nawiązuj dialog z użytkownikami. Korzystaj z mediów społecznościowych przede wszystkim do budowania więzi z potencjalnymi klientami. Bądź ciekaw ich rzeczywistych potrzeb i opinii. Nie bój się słów konstruktywnej krytyki, dzięki nim będziesz mógł dostosować swoją ofertę do ich faktycznych potrzeb i oczekiwań, co zaowocuje wyższymi zyskami.
- Nie bój się korzystać z pomocy. Jeśli nie masz czasu lub pomysłu na przygotowanie dobrego kontentu skorzystaj z profesjonalnej pomocy. Coraz więcej agencji reklamowych i SEO zatrudnia copywriterów, którzy już po krótkiej rozmowie lub wymianie maili doradzą co i jak napisać lub przygotują tekst, który będziesz musiał tylko zweryfikować.