Jak sprawdzać postępy w pozycjonowaniu?

Mogłoby się wydawać, że nie ma nic prostszego od wpisania w okno wyszukiwarki określonego zapytania i sprawdzenia pozycji, na której odnośnik do naszego serwisu jest widoczny w wynikach wyszukiwania. Tymczasem w praktyce weryfikacja postępów pozycjonowania wcale nie jest taka prosta, a pozycja zajmowana przez dany odnośnik na liście wyników taka oczywista.

Od czego zależą wyniki pozycjonowania?

Pozycja odnośnika do tej samej strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google, w tym samym czasie na trzech różnych urządzeniach należących do trzech różnych użytkowników, znajdujących się aktualnie w trzech różnych miastach może być zupełnie inna.

Jak to się dzieje?

Oczywiście powody mogą być trzy:

  1. Data Center
  2. Geolokalizacja
  3. Personalizacja wyników wyszukiwania Google

Data Center to miejsce, w którym zgromadzone są komputery, których zadaniem jest zbieranie i przetwarzanie danych. Google posiada swoje Data Center w wielu miejscach na świecie. Po uruchomieniu wyszukiwarki użytkownik zostaje automatycznie połączony z dostępnym Data Center i to z jego baz danych pochodzą wyniki wyszukiwania dla zapytań tego użytkownika. Ze względów technicznych, np. czasu niezbędnego na dokonanie aktualizacji danych we wszystkich Data Center wyniki wyszukiwania z różnych DC mogą się od siebie różnić.

Geolokalizacja to algorytm Google identyfikujący lokalizację, z której pochodzi zapytanie i dopasowujący do niej odpowiedzi prezentowane na liście wyników wyszukiwania. Geolokalizacja działa w oparciu o adres IP urządzenia, z którego zostało skierowane zapytanie. W praktyce oznacza to, iż w tym samym czasie użytkownicy z Warszawy, Krakowa i Katowic po wpisaniu w okno wyszukiwania frazy „stomatolog” mogą otrzymać różne odpowiedzi dla swoich zapytań.

Personalizacja wyników wyszukiwania to usługa, dzięki której użytkownik ma otrzymywać wyniki wyszukiwani dostosowane do jego osobistych preferencji. Personalizacja wyników działa na bazie danych gromadzonych przez Google na temat poszczególnych użytkowników – historii odwiedzanych stron, historii wcześniejszych zapytań, kontaktów zapisanych w skrzynce poczty elektronicznej i innych danych z usług Google. Za sprawą personalizacji ten sam użytkownik korzystając z tego samego urządzenia może otrzymać różne wyniki wyszukiwania dla tego samego zapytania – wszystko zależy od tego, czy w momencie wprowadzania zapytania w oknie wyszukiwarki jego urządzenie

Jak sprawdzić, czy moja strona osiąga coraz wyższy wynik?

Algorytmy odpowiedzialne za personalizację wyników wyszukiwania mogą utrudniać obiektywną ocenę rezultatów pozycjonowania dla poszczególnych fraz kluczowych. Nie oznacza to jednak, że ich weryfikacja jest niemożliwa. Warto jednak pamiętać o kilku rzeczach:

  • Urządzenie

W miarę możliwości podczas regularnej weryfikacji wyników pozycjonowania staraj się korzystać z tego samego urządzenia, a najlepiej dwóch – stacjonarnego i mobilnego. Wyniki wyszukiwania mogą się nieco różnić zależnie od urządzenia z jakiego pochodzi zapytanie. W przypadku urządzeń mobilnych Google będzie dążyć do dostarczenia użytkownikowi jak najtrafniejszych wyników, co obejmuje również responsywność i mobilność stron www.

  • Lokalizacja

Staraj się sprawdzać postępy w pozycjonowaniu swojego serwisu przebywając w tym samym miejscu (mieście). Pamiętaj o wpływie geolokalizacji na prezentowane wyniki wyszukiwania. Ocena rezultatów pracy agencji SEO podczas podróży służbowej może nie być najlepszym pomysłem.

  • Częstotliwość

Aktualizacja danych między poszczególnymi Data Center wymaga czasu, dlatego nie wszystkie rezultaty działań SEO są widoczne od razu. Staraj się śledzić zmianę pozycji swojego serwisu na bieżąco, ale nie szalej z częstotliwością. Nie spodziewaj się również rewolucyjnych zmian po każdym zgłoszonym przez agencję działaniu.

  • Ustawienia

Pamiętaj o funkcji personalizacji wyników Google. Sprawdzając postępy w pozycjonowaniu swojej witryny za każdym razem upewnij się, że jesteś wylogowany z innych usług Google, a historia wcześniej odwiedzanych stron została wyczyszczona. Strony, które odwiedziłeś od ostatniej weryfikacji pozycji swojego serwisu w Google mogą wpłynąć na wyniki, które uzyskasz.