Ruch organiczny – co, jak i dokąd?

Ruch organiczny to wszyscy internauci, którzy trafili na daną witrynę za pośrednictwem bezpłatnych wyników wyszukiwania wyświetlanych przez wyszukiwarki internetowe. Przy tym do bezpłatnych wyników wyszukiwania zalicza się wszystkie linki, które nie są wykupionymi reklamami (jak np. Google AdWords) znajdującymi się na stronach z wynikami. Wejścia na stronę za pośrednictwem linków sponsorowanych oraz innych reklam nie wpływają na zwiększenie ruchu organicznego na stronie.

Ruchu organicznego nie generują również użytkownicy, którzy trafili na daną witrynę za pośrednictwem:

  • odnośników (linków) zawartych na innych stronach internetowych,
  • szeroko rozumianych mediów społecznościowych,
  • odnośników (linków) zawartych w wiadomościach e-mail.

Bezpośrednie wejścia na stronę, a więc wejścia po wpisaniu adresu strony w okno adresu wyszukiwarki także nie są zaliczanie do ruchu organicznego.

Ruch organiczny jest ściśle związany z widocznością witryny w sieci oraz jej pozycją w wynikach wyszukiwania dla poszczególnych słów kluczowych. – tłumaczy Mateusz Kozłowski, kierownik działu pozycjonowania stron internetowych w firmie Business Sense Agencja SEM. Większa widoczność witryny w sieci oraz jej wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania dla popularnych fraz kluczowych przekładają się na wzrost ruchu organicznego i odwrotnie. Im mniejsza jest widoczność witryny w sieci i niższa pozycja na liście wyników wyszukiwania, tym mniejszy jest przepływający przez nią strumień ruchu organicznego. To z kolei ma ujemny wpływ na efektywność witryny oraz jej potencjał sprzedażowy.

Dlaczego ruch organiczny jest tak ważny w e-marketingu?

Fenomen ruchu organicznego polega na jego wysokiej konwersji. Dzieje się tak, ponieważ organiczne wyniki wyszukiwania – w odróżnieniu od płatnych reklam – są traktowane przez internautów jako rzeczywiste odpowiedzi na ich bieżące zapytania i potrzeby. Wpisując zapytanie w okno wyszukiwarki internauta szuka rozwiązania, które zaspokoi jego mniej lub bardziej precyzyjną potrzebę. Im bardziej precyzyjne jest zapytanie, tym większe prawdopodobieństwo, że wejście na daną stronę internetową zakończy się konkretną akcją – zakupem, kontaktem z firmą, wysłaniem zapytania ofertowego, itd.

Jak zwiększyć ruch organiczny na stronie?

Jedynym sposobem zwiększenia ruchu organicznego na stronie jest jej pozycjonowanie, a więc podejmowanie działań zmierzających do osiągnięcia przez serwis jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania dla istotnych słów i fraz kluczowych. – odpowiada kierownik działu pozycjonowania stron internetowych w firmie Business Sense Agencja SEM. Odpowiedni dobór słów i fraz kluczowych oraz metod i technik pozycjonowania zwiększa widoczność witryny w sieci i podnosi jej pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. To z kolei prowadzi do zwiększenia ruchu organicznego na stronie i podniesienia współczynnika konwersji.