Aktualizacje algorytmów Google – sprawdź, co się zmieniło!

Każdego roku Google wprowadza od 500 do 600 modyfikacji algorytmu wyszukiwania. Podczas gdy większość tych zmian to drobne aktualizacje, które nie prowadzą do diametralnych przetasowań na listach wyników wyszukiwania, od czasu do czasu trafiają się poważne updaty, które znacząco wpływają na pozycje stron w wynikach wyszukiwania.

Jak zmieniały się algorytmy wyszukiwania w 2015 roku?

App Indexing – początek personalizacji wyników wyszukiwania na bazie informacji pochodzących z zaindeksowanych aplikacji, które stały się czynnikiem rankingowym dla zapytań zalogowanych użytkowników z zaindeksowaną aplikacją.

Dorway Pages – zaostrzenie walki ze stronami przejściowymi, które są powszechnie wykorzystywane w przypadku programów afiliacyjnych.

Mobilegeddon – zaostrzenie kryterium mobile friendly dla stron internetowych, które doprowadziło do obniżenia pozycji stron niedostosowanych do urządzeń przenośnych w mobilnych wynikach wyszukiwania.

Quality Update – modyfikacja głównego algorytmu wyszukiwania pod kątem sposobu oceny jakości serwisów internetowych.

Panda 4.2. – modyfikacja promująca serwisy o wartościowej zawartości.

Hacked Page – oficjalne rozpoczęcie walki ze spamem zamieszczanym na serwisach internetowych zaatakowanych przez hakerów.

App Interstitial – Google wprowadza sankcje wobec stron mobilnych, które wyświetlają okienka instalacji aplikacji w taki sposób, że zasłaniają one zawartość strony po wejściu na nią z mobilnych wyników wyszukiwania.

HTTPS Update – wersje stron będą domyśle indeksowane w protokole szyfrowanym HTTPS, nawet jeśli nie są one podlinkowane z żadnej strony.

 

Zmiany algorytmów w roku 2016

Mobile-friendly 2 – aktualizacja algorytmu Mobilegeddon, strony mobilne i responsywne mają być jeszcze lepiej widoczne w mobilnych wynikach wyszukiwania.

Pingwin 4.0 – aktualizacja, która na długo przed wdrożeniem wywołała sporo kontrowersji i obaw. Algorytm walczący z niedozwolonymi sposobami linkowania serwisów internetowych dla szybszych efektów pozycjonowania okazał się działać inaczej niż pierwotnie zakładano.  Algorytm ignoruje spamowe linki, co prawdopodobnie skutkuje spadkiem pozycji domeny do której te linki prowadzą.

 

Nowości z 2017

Grounghog Update – specjaliści SEO przypuszczają, że 1 lutego została wprowadzona kolejna aktualizacja algorytmu Google, której zadaniem jest ocena jakości odnośników prowadzących do strony oraz zmniejszenie przekazywanych przez nie mocy PageRank lub też całkowite zignorowanie danych linków podczas określania rankingu podlinkowanej strony. Update nie został oficjalnie potwierdzony przez Google.

Phantom – w ostatnim czasie dużo słyszało się o tym, że roboty Google będą jeszcze dokładniej analizować jakość stron podczas rankingowania serwisów. To przypuszczenie potwierdziło się wraz z wprowadzeniem kolejnej aktualizacji algorytmu Phanton, nazwanej także Quality Update. Daty wprowadzania kolejnych aktualizacji Phantoma – maj/czerwiec 2015, listopad 2015, czerwiec/lipiec 2016, luty 2017 – wskazują na to, że aktualizacja jest ciągle modyfikowana i w przeciągu kolejnych sześciu lub siedmiu miesięcy możemy się spodziewać jej następnej wersji.

Fred Update – nieoficjalna aktualizacja algorytmu, która uderzyła przede wszystkim w serwisy contentowe, którego były nastawione na czerpanie zysków z wyświetlania reklam. Po wprowadzeniu Freda w rankingach spadły głównie serwisy przeładowane reklamami AdSense, w których brakowało wartościowej i przydatnej dla użytkowników treści. W środowisku SEO mówiło się także od spadkach stron z konkursami, które stosują techniki clickbait.

Co dalej? – czyli kilka słów podsumowania

Wszystkie zaobserwowane w ostatnich miesiącach aktualizacje algorytmu wyszukiwania stanowią ciąg dalszy wdrażania polityki Google, której główną misją jest poprawa jakości rezultatów wyszukiwania. Można zatem wnioskować, że dalsze zmiany i updaty algorytmu będą podążać w tym samym kierunku – do zwiększenia zadowolenia użytkowników Google z dostarczanych przez wyszukiwarkę wyników, co jest niemal jednoznaczne z dalszym obniżaniem widoczności serwisów przedstawiających niewielką wartość dla odbiorców.