SEO, czyli jak być pierwszym w sieci?

Strona internetowa firmy to dziś konieczność i wie o tym każdy. Szukając firmy z danej branży czy konkretnej usługi najczęściej korzystamy właśnie z sieci. Jak więc sprawić, aby nasza firmowa strona pokazywała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwarki internetowej? Jak być pierwszym w sieci i przyciągać klientów? Może w tym pomóc pozycjonowanie witryny.

Co się pod tym kryje? SEO, jak określa się pozycjonowanie, to skrót angielskiego pojęcia Search Engine Optimization, które oznacza optymalizowanie stron internetowych pod silniki wyszukiwarek w celu uzyskania możliwie najwyższych pozycji. Polega to na jak najlepszym dostosowaniu witryny do wymogów wyszukiwarek oraz zamieszczaniu możliwie najlepszych jakościowo i „silnych” linków zwrotnych. Co to oznacza w praktyce? – Pozycjonowanie to proces mający na celu uzyskanie jak najwyższych wyników w wyszukiwarkach na interesujące internautę frazy. Celem jest zdobycie jak największego ruchu na stronie, w większości przypadków dodatkowo przekładającego się na sprzedaż lub zapytania ofertowe. – tłumaczy Mateusz Kozłowski, SEO Manager w firmie Business Sense Agencja SEM.

Nie jest to jednak łatwe. Wyszukiwarki mają własne wymagania co do jakości stron, a ponadto większość z nich jest poddawana ciągłym udoskonaleniom pod kątem pokazywania jak najlepszych wyników wyszukiwania po wpisaniu danej frazy. W zależności od metod, jakimi posługuje się dany pozycjoner czy firma SEO, w skutecznym pozycjonowaniu przydatne są m.in. wiedza z zakresu języków programowania, głównie HTML oraz PHP, w których napisana jest obecnie większość stron, a także znajomość programów sprawdzających Page Rank oraz inne parametry witryny, gdzie możemy zdobyć link (np. wiek domeny, ilość linków do niej prowadzących, itp.). Aby efektywnie wypozycjonować witrynę niezbędne jest też doświadczenie w zakresie posługiwania się różnymi technikami pozycjonowania, co jest przydatne w ocenie czy np. bardziej skuteczny jest wpis gościnny na blogu, czy link w katalogu.

Skuteczne pozycjonowanie to odwieczna bolączka wszystkich pozycjonerów i ciągły wyścig z wyszukiwarkami. – Należy pamiętać, że interesy pozycjonerów i właścicieli wyszukiwarek nie są ze sobą zbieżne. Im więcej klient przeznaczy w budżecie na SEO, tym mniej wyda na linki sponsorowane. W związku z tym, twórcom wyszukiwarek zależy na posiadaniu możliwie najbardziej skomplikowanego i trudnego „do rozgryzienia” algorytmu, którego nie da się oszukać. – mówi MateuszKozłowski. Specjaliści SEO nie dają jednak za wygraną i wciąż poszukują skutecznych i bezpiecznych metod pozycjonowania. Mając na uwadze ten fakt, powinni oni przeprowadzać ten proces w taki sposób, aby był on bezpieczny i trwały, a nie szybki i tymczasowy. Pozwoli na to korzystanie z możliwie najbliższych naturalnym metodom zabiegów pozycjonerskich oraz całkowite wyeliminowanie spamu, który wyszukiwarka prędzej czy później wychwyci.

Aktualnie rynek zmierza ku bezpiecznym metodom pozycjonowania, ponieważ klienci są zmęczeni ciągłymi zmianami firm, którym zlecają działania SEO. Nie trzeba wspominać też o tym, że często takie zmiany są zabójcze dla wielu mniejszych firm, które nie mogą sobie pozwolić na duże przestoje w pozyskiwaniu klientów. – komentuje sytuację Mateusz Kozłowski. – A korzyści SEO są bezdyskusyjne. W dobie XXI wieku, gdzie rynek e-commerce jest bardzo dynamiczny, a coraz większa liczba osób na świecie ma dostęp do Internetu, uplasowanie się na wysokiej pozycji w wyszukiwarce dla odpowiednich, przekładających się na sprzedaż fraz, jest kluczowe dla e-biznesu. Również firmy działające tylko stacjonarnie mogą zdobywać klientów poprzez Internet. Nie ma więc wyjątków. Każda firma, która chce osiągnąć sukces, powinna przemyśleć swoją pozycję w wyszukiwarkach i pomyśleć o wdrożeniu działań z zakresu SEO. – dodaje Mateusz Kozłowski.

Ekspert:

Mateusz Kozłowski SEO Manager w Business Sense Agencja SEM