Analiza konkurencji

Zdaniem ekspertów SEO prawidłowo wykonana analiza konkurencji ma co najmniej trzy zalety:

Po pierwsze: pozwala oszacować koszty pozycjonowania danej witryny. Analiza dostarcza wiedzę na temat poziomu optymalizacji stron konkurentów Dzięki temu agencja SEO jest w stanie określić trudność pozycjonowania danej witryny oraz zakres prac niezbędnych do jej efektywnej optymalizacji.

Po drugie: pomaga przy tworzeniu listy słów i fraz kluczowych. Analiza dostarcza informacji na temat słów kluczowych używanych przez konkurencję, co znacząco ułatwia ocenę trafności wybranych słów kluczowych, a w razie potrzeby ich uzupełnienie o brakujące pozycje. Dodatkowo analiza pokazuje czy pozycjonowanie się na pewne frazy – zwłaszcza te bardzo konkurencyjne – ma sens.

Po trzecie: umożliwia zabezpieczenie witryny przed nieetycznymi działaniami konkurentów. Analiza konkurencji to nieocenione narzędzie do wykrywania nieetycznych działań wobec stron konkurentów, które – w późniejszym czasie – mogą zostać wymierzone również przeciwko naszej stronie. Świadomość, że działania z zakresu czarnego SEO dotykają strony internetowe firm działających w określonej branży umożliwia skuteczną obronę witryny przed atakami.

Jakie narzędzia można wykorzystać do analizy konkurencji?

Na rynku istnieje bardzo dużo narzędzi do kompleksowego wspierania działań SEO, w tym również do analizowania konkurencji. Część z nich jest bezpłatna, za korzystanie z pozostałych trzeba płacić. Jednak w większości przypadków dopiero po skorzystaniu z darmowego okresu próbnego, podczas którego możemy przetestować narzędzie i sprawdzić, czy odpowiada ono naszym potrzebom i oczekiwaniom. Szukając dobrego narzędzia do wspierania działań w wyszukiwarkach warto przetestować:

SEMstorm
Narzędzie pozwala zaplanować kampanię promocyjną online dostarczając danych do jej optymalizacji oraz umożliwiając stałe monitorowanie jej efektów. To także rozwiązanie umożliwiające weryfikację informacji dotyczących witryn konkurencji.

Senuto
Narzędzie wspierające działania SEO. , generowanie plików oraz innych elementów niezbędnych podczas jej pozycjonowania, wykonywanie operacji na słowach kluczowych i linkach oraz inne działania związane z pozycjonowaniem serwisu. W tym również analizę konkurencyjnych stron www.

Majestic
Wyszukiwarka marketingowa i SEO BackLink Checker. Narzędzie umożliwia weryfikację sposobu wzajemnego linkowania do siebie stron internetowych poprzez bazę danych linków integralnych.

Ahrefs
Narzędzie służące do analizy linków przychodzących. Obok weryfikacji liczby backlinków oraz domen linkujących program umożliwia pozyskiwanie szczegółowych informacji na temat rodzajów linków, anchorów oraz statystyk pozyskanych i utraconych backlinków. Ostatnia funkcja jest szczególnie interesująca ponieważ pozwala nie tylko sprawdzać na bieżąco, czy współpracujące serwisy nie usuwają linków, ale również analizować działania konkurencji poprzez śledzenie tempa i źródeł pozyskiwanych przez nią linków.