Opublikowany przez Allison O’Brien na blogu SeerInteractive opis cyklu sprzedaży AIDA (od angielskiego Attention→Interest→Desire→Action) w odniesieniu do SEO to wyjątkowo proste, a zarazem skuteczne narzędzie doboru słów i fraz kluczowych, którym może się posłużyć praktycznie każdy.
Cykl sprzedaży AIDA – główne założenia
Internauci rozpoczynający poszukiwania danego towaru lub usługi najczęściej poszukują odpowiedzi na podstawowe pytania. W miarę uzyskiwania kolejnych informacji ich potrzeba ulega doprecyzowaniu, co przekłada się na szczegółowość zapytań składanych do wyszukiwarki. W ten sposób internauci przechodzą od zapytań bardziej ogólnych (tzw. short tail) do zapytań bardzo konkretnych (tzw. long tail).
Dobór słów i fraz kluczowych zgodnie z AIDA
Znajomość praw rządzących procesem zakupowym umożliwia nam stosunkowo łatwy dobór odpowiednich słów i fraz kluczowych, dzięki którym nasza witryna będzie widoczna na liście wyników wyszukiwania. Niestety w praktyce proces ten jest nieco bardziej złożony, i o ile cykl AIDA pozwala nam zrozumieć na którym etapie procesu decyzyjnego internauci składają do wyszukiwarki poszczególne zapytania, o tyle nie rozwiązuje problemu wyboru między słowami z krótkiego i długiego ogona.
W kontekście sprzedażowym najlepiej stawiać na słowa i frazy z long tail, a więc te odpowiadające najbardziej precyzyjnym zapytaniom użytkowników. Bardzo dobre rezultaty przynosi również łączenie różnych słów – zarówno tych, które moglibyśmy nazwać middle tail, jak i tych z long tail. Takie łączenie słów jest bardzo korzystne zwłaszcza w przypadku, kiedy strona sprzedażowa jest bezpośrednio powiązana z blogiem eksperckim. – tłumaczy Mateusz Kozłowski, kierownik działu pozycjonowania stron internetowych w firmie Business Sense Agencja SEM.
Dlatego niektórzy właściciele serwisów decydują się na korzystanie ze słów z długiego ogona i łączenie ich z frazami pośrednimi. – Takie działania mogą być skuteczne, ale wymagają odpowiedniego przygotowania serwisu, który musi zawierać odpowiedzi na wszystkie potencjalne pytania użytkowników, jednocześnie pozostając prostym i przyjaznym w obsłudze. To niezwykle trudne do osiągnięcia, chociażby ze względu na naturalną dla większości z nas potrzebę porównania oferty z ofertą konkurencji. – wyjaśnia kierownik działu pozycjonowania stron internetowych.
Słowa i frazy kluczowe – czego szukają moi potencjalni klienci?
Innym ważnym czynnikiem wpływającym na dobór słów i fraz kluczowych jest odpowiedź na pytanie, czego właściwie będą szukali Twoi potencjalni klienci. Chodzi tu przede wszystkim o nazewnictwo. Istnieje małe prawdopodobieństwo, że internauci będą się posługiwali fachową terminologią. Dlatego obok fachowego słownictwa lub terminologii branżowej na Twojej liście słów kluczowych nie może również zabraknąć określeń potocznych. Co to oznacza w praktyce? Jako producent pokryć dachowych z blachy obok pozycjonowania frazy „pokrycia dachowe z blachy” i „blachy dachowe” powinieneś zweryfikować popularność fraz, takich jak: blachy na dach, blaszane dachy czy tani dach z blachy.