Co przyniesie przyszły rok na rynku reklamy w sieci? Jak przewidują eksperci, utrzyma się tendencja wzrostowa w zakresie wydatków w branży reklamy online – nadal ważną rolę odgrywać będą banery, a na znaczeniu zyskają reklamy wideo, mobile oraz społecznościowe. Według prognozy, w 2018 r. wydatki na reklamę internetową mają też wyprzedzić te na reklamę telewizyjną.
Jak podają specjaliści w raporcie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB „Perspektywy rozwojowe reklamy online w Polsce” w 2015 roku przewidywane jest nieznaczne wyhamowanie dynamiki wzrostu w obserwowanego w II kwartale br. w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Szacuje się, że w 2014 r. wartość rynku reklamowego online przekroczy w naszym kraju kwotę 2,56 mld zł, zaś w roku 2015 osiągnie poziom 2,76 mld. Indeks wzrostu ma wynieść od 5,3 do 7,8 proc. Zaś optymistyczna prognoza zakłada bardziej dynamiczny scenariusz, który przewiduje, że do końca 2014 r. rynek osiągnie wartość 2,62 mld zł, zaś w 2015 r. wzrośnie do 2,88 mld zł. W tym wariancie stopa wzrostu mogłaby osiągnąć nawet 7,7 do 10 proc. Według prognoz ekspertów przyrost w segmencie reklamy w sieci nie będzie już tak gwałtowny jak jeszcze kilka lat temu – dziś Internet jest już dojrzałym medium ze wskaźnikami typowymi dla etapu stabilnego rozwoju.
W przewidywaniach tych nie uwzględniono jednak „skoku cyfrowego”, związanego m.in. z inwestycjami szerokopasmowymi wspieranymi z funduszy UE. Scenariusz uwzgledniający tę ewentualność przewiduje, że wartość polskiego rynku reklamy online w 2015 r. wykaże wzrost na poziomie 15 proc. i osiągnie kwotę przekraczającą 3 mld zł, co oznaczałoby że do 2018 r. reklama internetowa w Polsce dojdzie do wartości 4,3 mld zł, tym samym podwajając wynik z roku 2013 i pokonując telewizję. Według przewidywań reklama online zacznie przejmować coraz większą część budżetów reklamowych przeznaczonych na inne media. Wyliczenia i prognozy wskazują, że w bieżącym roku udział Internetu w rynku reklamowym wyniesie 23,6 proc., natomiast w przyszłym – wzrośnie do 25,3 proc.
W pierwszym półroczu 2014 r. w segmencie reklamy w Internecie najwięcej działo się w branżach motoryzacyjnej (18,4 proc.), finansowej (12,6 proc.), a także handlu (9,4 proc.) i nieruchomościach (8 proc.), zaś zgodnie z przewidywaniami w 2015 r. największe wydatki na internetową komunikację z klientami poniosą firmy z branży finansów, telekomunikacji, e-handlu i zdrowia.
Pomimo przesycenia reklamami banerowymi eksperci nadal podkreślają ich duże znaczenie na rynku. Według szacunków klasyczne kreacje tego typu (bez udziału wideo) w pierwszym półroczu 2014 stanowiły 36 proc. wydatków w polskiej sieci, a wartość reklamy graficznej w całym roku powinna przekroczyć 1,1 mld zł. Raport IAB podkreśla też rosnące znaczenie reklam wideo. W pierwszej połowie 2014 r. wydatki na reklamy emitowane przy treściach wideo wzrosły o 27 proc. w porównaniu z podobnym okresem roku ubiegłego, a wartość całego segmentu wideo w 2014 r. może osiągnąć wartość 200 mln zł.
Autorzy raportu zwracają również uwagę na fakt, że konsekwentnie rosło będzie znaczenie urządzeń mobilnych, dlatego też firmy powinny zainwestować w przygotowanie responsywnej strony internetowej, co zaowocuje większym przywiązaniem klientów do marki. W ostatnim czasie wzrasta także znaczenie personalizacji treści względem odbiorców.