Już 21. kwietnia czeka nas kolejna zmiana w algorytmie wyszukiwarki Google. Tym razem zmiany mają dotyczyć witryn nieposiadających wersji mobilnych. Nowy algorytm nie wpłynie jednak na pozycjonowanie na ekranach komputerów – będzie aktywny jedynie w wersjach mobilnych przeglądarki.
Jak zapowiadają eksperci Google, 21 kwietnia 2015 r. z najwyższych pozycji wyszukiwania znikną witryny, które nie wyświetlają się poprawnie na ekranach urządzeń mobilnych: smartfonach, tabletach, itp. Dzięki nowemu algorytmowi użytkownicy mobilni podczas wyszukiwania nie będą już natrafiać na witryny, które nie są przystosowane do ich urządzeń. W wynikach wyszukiwania mobilnej wyszukiwarki Google prezentowane będą jedynie strony responsywne (RWD) i specjalnie przygotowane mobilne wersje. Wcześniej do najpopularniejszej wyszukiwarki wprowadzono już wyróżnienia stron, które występują w wersji przystosowanej do smartfonów.
Mimo wcześniejszych domysłów opisywane ulepszenie wprowadzone zostanie jedynie w mobilnych wersjach wyszukiwarki. Wyniki wyszukiwania w desktopowej wyszukiwarce Google pozostaną takie same jak dotychczas.
To duża zmiana i mocne posunięcie ze strony Google, jednak z drugiej strony firma po raz pierwszy informuje o planowanych zmianach w algorytmie z tak dużym wyprzedzeniem, tym samym dając markom czas na dostosowanie stron www do wymagań mniejszych ekranów. Dzięki temu po wprowadzeniu zmian konkretne firmy nie znikną z pierwszych stron wyszukiwania na urządzeniach przenośnych.
Dodatkowo Google wprowadził także system do indeksowania aplikacji o nazwie App Indexing. Dzięki temu twórcy konkretnych aplikacji mogą umieszczać je w systemie, aby były one widoczne w wynikach wyszukiwania, podobnie jak w przypadku witryn internetowych.
Czy jeśli jednak ktoś nie posiada mobilnej wersji strony, to zmiany te będą rzeczywiście odczuwalne? Może się okazać, że niewiele się zmieni, bo z powodu braku przystosowania, jego strona i tak była omijana przez użytkowników smartfonów. Jednak brak mobilnej wersji witryny może być poważnym błędem, ponieważ rynek urządzeń przenośnych stanowi coraz większą część rynku reklamowego. Aktualnie ponad 40% Polaków posiada telefon typu „smartfon”, większość z dostępem do internetu. Tak więc nawet jeśli w tej chwili mobile nie jest priorytetem dla czyjegoś biznesu, to warto już w tej chwili pomyśleć o witrynie przystosowanej do przenośnych urządzeń, gdyż niedługo będzie ona nieodzowna.